Referenser

Air France KLM

  • Pentry 2 st
  • Tysta rum 4 st
  • 3 st
  • Pentry 2 st (2)
  • Soffa 2 st
  • Konf 2 st

Flygbolagen Air France och KLM är världens äldsta flygbolag som fortfarande opererar under sina ursprungliga namn. Båda flygbolagen trafikerar till och från 14 destinationer i Norden samt Baltikum. Stockholm, Göteborg, Köpenhamn och Linköping är avreseorter för svenska resenärer. Under vintern 2015 har de 462 flyg i veckan till över 250 destinationer i 103 länder över hela världen. Deras kärnverksamhet är passagerartransport, frakt, teknik och underhåll av flygplan i olika delar av världen.

I slutet av 2014 fick Alfa uppdraget att hjälpa Air France KLMs nordiska huvudkontor med att flytta in i sina nya lokaler. Air France KLM hade en längre tid suttit i lokaler belägna i Solna Strand. Med tiden upplevde man att lokalernas utformning inte längre passade verksamheten. Via en intern enkätundersökning fick ledningen även veta att hela 75% av personalen var positiva till att flytta till en ny lokal – vilket man också gjorde.

Air France KLM valde en lokal i Solna Gate. Den nya lokalen är 25% mindre (ca 825 kvm) än den tidigare och var perfekt för syftet att modernisera arbetssättet och gå från ett traditionellt kontor med mycket papper till ett mer digitaliserat och yteffektivt kontor. Alfa och delar Air France KLMs interna projektgrupp på totalt 15 personer tog tillsammans fram underlag och förslag till den nya lokalen.

I de nya lokalerna ville Air France KLM ha ett mer aktivitetsbaserat arbetssätt utan personliga arbetsplatser och uppdelning mellan avdelningarna. Det nya kontoret är uppbyggt med olika zoner med inriktning på olika arbetssätt, exempelvis tyst arbete eller mer innovativa projektmöten. Det finns även flera små rum som alla har namn och motiv efter olika destinationer som Air France KLM flyger till. Rummen är också inredda i härligt färgglada kulörer och det rum som visat sig mest populärt är det rosa rummet Mexico.

Samarbetet med såväl Alfa och fastighetsägare har verkligen fungerat otroligt smidigt! Själva flytten och leverans av ny inredning förlades i anslutning till en helg (fredag till söndag) vilket var otroligt bra då hela personalen fick en ordentlig kick när vi kom till vårt nya kontor på måndag morgon!

“Det märks verkligen att alla uppskattar vårt nya kontor – vi visar mer än gärna upp det för våra besökare och berättar om våra tankar kring val av möbler och material. Tillsammans med Alfas lyhörda och engagerade inredare fick vi hjälp att göra smarta val som knyter samman hela kontoret och det arbetsklimat vi vill ha!”

Cecilia Lindberg, projektansvarig Air France KLM

Kontakta oss

Fyll i formuläret så hör vi av oss inom kort: